POPOLNO ravnovesje beljakovin

od Eva Žontar
March 11, 2015

Športna sezona je s čedalje toplejšim vremenom odprta in če ste se kot športnik kdaj prehranjevali vegetarijansko ali vegansko, potem ste gotovo že slišali vprašanje: kje pa dobiš beljakovine? Poleg ogljikovih hidratov in maščob so beljakovine ali proteini ena od treh skupin makrohranil, ki jih naše telo potrebuje v večjih količinah. Včasih je veljalo, da moramo za dovolj beljakovin pojesti veliko mesa, jajc in mleka, a zdaj že dolgo vemo, da to ne drži.

Devet esencialnih
Beljakovine telo tvori samo iz aminokislin, ki pa jih dobi iz beljakovin v hrani. Izmed 21 aminokislin je 9 takih, ki jih naše telo ne more tvoriti in jih moramo nujno zaužiti s hrano – to so esencialne aminokisline. Kaj je torej pomembno, ko razmišljamo o beljakovinah v naši hrani? Samo to, da zaužijemo vse esencialne aminokisline – to pa zlahka storimo tudi, če ne uživamo mesa.

Morda vas bo presenetilo, da večina rastlinskih živil vsebuje vse esencialne aminokisline – kot vegetarijanci ali vegani lahko tako enostavno zadostimo vsem beljakovinskim potrebam, če jemo dovolj in raznoliko. Nekatera rastlinska živila po aminokislinski sestavi svojih beljakovin še posebej izstopajo – vse esencialne aminokisline vsebujejo v optimalnem ravnovesju – in konopljina semena so ena izmed njih.

Zakaj konopljini proteini?
Konopljini proteini v prahu so bogat vir popolnih beljakovin in se pridobivajo z mletjem konopljinih semen. Tem se odstrani večji del maščobe, zato se v končnem izdelku poveča vsebnost beljakovin. Z uživanjem proteinskega prahu konoplje zaužijemo beljakovine v veliko bolj koncentrirani obliki kot če bi to storili s konopljinimi semeni ali drugimi polnovrednimi živili. Bolj koncentriran vnos beljakovin je še posebej dobrodošel pri športnikih in ljudeh s povečanimi beljakovinskimi potrebami (npr. nosečnice, določeni bolniki, itd.).

V primerjavi z drugimi beljakovinskimi pripravki so konopljini proteini lažje prebavljivi in veliko bolj hranljivi, saj vsebujejo tudi vitamin E, železo, kalcij, magnezij in cink. Živalski viri beljakovin so manj priporočljivi tudi zato, ker vedno vsebujejo tudi nasičene maščobe, te pa negativno vplivajo na zdravje srca in ožilja. Rastlinski viri so vedno brez holesterola, konoplja pa za povrh vsebuje precej omega-3 maščobnih kislin, ki zmanjšujejo vnetja in prispevajo k regeneraciji.

Za koga konopljini proteini?
Kot koncentriran vir kakovostnih beljakovin so konopljini proteini še posebej namenjeni ljudem z aktivnim in napornim življenjskim slogom. Načeloma lahko potrebam po beljakovinah zlahka zadostimo z raznoliko (rastlinsko) prehrano, a včasih nam za kakovosten polnovreden obrok preprosto zmanjka časa, ali pa želimo nekaj kakovostnega in hranljivega zaužiti takoj po treningu. Konopljini proteini v prahu so odličen način, da z beljakovinami obogatimo smutije in regeneracijske šejke po treningu, ali pa jih dodajamo energijskim ploščicam za daljše izlete. Priporočljivi so tudi za ljudi, ki želijo izgubiti odvečno telesno težo – ti lahko običajen obrok nadomestijo s sadnim napitkom, ki mu dodajo konopljine proteine v prahu.

Kaj pa ostali konopljini izdelki?
Tudi oluščena konopljina semena so odličen vir lahko prebavljivih beljakovin z vsemi devetimi esencialnimi aminokislinami, le da beljakovine v njih niso tako koncentrirane kot v proteinskem prahu. Vsebujejo tudi več maščob in vlaknin, zato jih bolj kot regeneracijski dodatek priporočamo za uporabo v običajnih obrokih, na primer solatah, juhah, namazih, v rižotah, sladicah in na testeninah. Ne pozabite, da konopljino olje ni vir beljakovin - sestavljajo ga predvsem maščobe v popolnem ravnovesju.


Starejši članek Novejši članek